Fyra missuppfattningar om nyttigt fika

Hälsosamma vattenmelonklubbor hittar du recept på här!
 
Mina recept på hälsosammare och nyttigare fika är bland de mest besökta på min blogg och jag är så glad att ni uppskattar dem så mycket för det känns verkligen som att det behövs mer av det i den stora strömmen av recept som finns på internet. Dock så kan jag då och då få kommentarer på mina recept som ifrågasätter om de verkligen är nyttiga eller inte. Det är jätte bra att man frågar, en god ton skadar inte heller, så jag tänkte förklara min syn på det hela.

1. Eftersom att det är nyttigt så kan jag äta hur mycket jag vill
Precis som med allt annat så ska man äta med måtta. I mina och många andra recept så ersätter man mjöl och smör med nötbaserade produkter som är väldigt nyttiga men också väldigt energitäta. Äter man nyttigt fika i hopp om att gå ner i vikt ska man inte tro att man kan äta en hel sats av mina nyttiga snickersrutor och tro att man ska kunna ligga på kaloriunderskott. Fikat är nyttigt/hälsosamt för att det håller blodsockret i schack, ger mer av en mättnadskänsla och ofta är fullproppad av en massa bra vitaminer och fetter.

Testa att göra frukostglass med honeycrisp! Receptet hittar du här.
 
2. Vadå hälsosamt? Det är ju fortfarande sött för att du har honung/dadlar i.
Poängen med nyttigt/hälsosamt fika är än en gång inte att du ska kunna få en bit smaksensation på -100 kcal per tugga utan att du ska unna dig en fika med naturliga ingredienser. Därför väljer jag att tillföra sötma i form av dadlar, honung eller till exempel banan. Dock försöker jag att även vara sparsam med dessa då det lätt kan bli för sötsliskigt men att helt utesluta dem kan bli lite tråkigt. När man väl unnar sig att fika ska det ju vara värt det!

3. Jordnötssmör är inte alls nyttigt!
Jordnötssmör och andra nötsmör är superbra ingredienser att använda i nyttig bakning för att få en smidig smet till exempel. Dessutom tillför de en väldigt god smak. Dock så beror det helt på vilken typ av jordnötssmör du använder dig av. Det finns olika varianter att köpa och köper du en som inte består av 100% jordnötter så är det ganska onödigt att försöka baka mer nyttigt/hälsosamt då resten ofta brukar vara socker. Man behöver inte läsa igenom 100 rader innehållsförteckning för att hitta rätt, första ingrediensen som står är jordnötter och procentandel.

Nyttiga energibollar är perfekt till mellanmålet. Kolla in receptet här!
 
4. Inte choklad heller!
Detsamma gäller här, det beror helt på vilken choklad vi pratar om. En mjölkchoklad med daimkross är inte riktigt det ideala när det kommer till att baka nyttigt och jag brukar ange i mina nyttiga recept att kakaohalten i en mörk chokladkaka som ska användas ska vara minst 70/80%! Att använda kakao är det allra bästa men ibland kan choklad passa bättre om man t.ex vill ha chokladbitar i. Det finns en hel del bra varianter som enbart består av kakao och kokosfett.
 
Oavsett om det gäller nyttigt eller onyttigt fika så tycker jag att det är viktigt att alltid ha koll på vad och hur mycket man stoppar i sig. Jag bakar ofta själv för att vi vanliga konsumenter oftast inte ens förstår vad hälften av de ämnen som står på innehållsförteckningen på förpackningen betyder. För en del är nyttigt att enbart äta naturliga ingredienser, surt som beskt, och för andra är det att utesluta allt som ger en tillfredsställande smakupplevelse. Låt oss bara avsluta med att säga att det är upp till var och en!
Prenumerera
Notis om
guest
2 Kommentarer
äldsta
nyaste mest röstade
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Erika
4 år sedan

Vilken fin blogg! Ska nog lägga till den bland mina bokmärken 🙂

2
0
Vad tycker du? Lämna gärna en kommentar.x
()
x