Tips Ramadan 2016

Ramadan har satt igång (igår var första dagen), vilket innebär en månad av fasta (från mat, vätska, dåligt beteende osv), glädje och ödmjukhet. Eftersom att dagarna är väldigt långa i Sverige, och vi fastar i hela 20h gäller det att tänka smart vad man äter under de 4 timmar vi får äta. För mig som också lider av migrän med aura så måste jag vara super noga med kost och vila för att inte riskera att få en migränattack. Generellt så försöker jag tänka på att undvika koffein, sött, salt och kolsyrat samt att äta mat innan solnedgången som inte kräver en massa energi för kroppen att bryta ned.
 
Det här inlägget är menat som inspiration från vad jag brukar bryta fastan med samt vad jag äter innan solnedgången för att kunna stå mig hela dagen. Jag vet att jag har många olika läsare, från olika religioner eller ingen tro alls. Och för er som inte fastar den här månaden hoppas jag att det här inlägget ändå är spännande för att lära sig något nytt! 🙂
 
 
Ramadan is finally here (yesterday was the first day), which means a month of fasting (from food, liquid, bad behaviour and so on), joy and humility. Since the days in Sweden are very long, we fast the total of 20 h, one really needs to plan what to eat to make the most out of it. For me, who also suffers from migraine with aura, I really need o be carefull with what I eat and resting. Over all, I try to avoid caffeine, sugar, salt and carbonic acid and also to eat food that the body doesn’t need to put a lot of energy in digesting.
 
This post is meant for inspiration for what to eat during Ramadan. I know that I have a lot of different readers from different religions and also no religion att all. For those of you who are not fasting – I hope you will find this post interesting anyways in learning something new 🙂
 
1. För att bryta fastan: Soppa & Dadlar
I och med att magen stått tom hela dagen gäller det att börja försiktigt. Jag börjar alltid med dadlar och ett glas vatten och därefter äter jag en soppa. Jag brukar göra den marockanska soppan Harira, det är en bra och mustig soppa som mättar.
 
 
1. To break the fast: Soup & dates
Since the stomach has been empty all day, one really needs to start of carefull. I always break my fast with dates and a glass of water and then I eat soup. I always make the moroccan soup Harira.
 
2. Frukostmat
Eftersom att frukost med grovt bröd och gott pålägg är min absoluta favoritmåltid så brukar jag äta detta till eller efter soppan. Jag bakar mitt filmjölksbröd som är grovt och inte skjuter blodsockret i höjden. Det här brödet är så tacksamt att baka då det inte kräver någon knådning utan man bara blandar och låter den sköta sig själv i ungnen. Som pålägg brukar jag koka ett ägg och inte snåla med grönsakerna!
 
 
2. Breakfast food
Since my favourite meal of the day is breakfast, I always make sure to get a slice of whole grain bread with a boiled egg and lots of veggies. My favourite bread is this super easy kefir bread that doesn’t even need any kneeding. You just mix all the ingredients and let the oven do the rest of the work.
 
3. Smoothie, frukt och bär!
I övrigt så försöker jag tänka att allt jag äter ska innehålla så mycket vätska som möjligt och till det är smoothie ett bra och nyttigt alternativ. Basen till alla mina smoothies är apelsinjuice (ekologisk, utan tillsatser osv) och sedan brukar jag ha i en banan och de frysta bär eller frukter jag råkar ha i frysen. Extra gott blir det att smaksätta med ingefära och vanilj.
 
 
3. Smoothie, fruits and berries
Another thing I try to think about is to focus on foods that contains a lot of water such as veggies, fruits and berries. These are easily incorporated in a smoothie. The base of my smoothies are always orange juice (100% orange) and then I add banana and any frozen berries or fruit that I happen to have in my freezer. I also love to and ginger and vanilla to my smoothies.
 
4. Fika då?
I och med att man har 4 timmar på sig att få i sig det viktigaste för att klara dagen så är inte prio nummer 1 att fika loss haha men självklart blir man sugen och då brukar jag försöka baka sockerfritt så långt det går, vilket jag har en hel kategori tillägnad här på bloggen som heter nyttigt fika. Men jag bakar såklart också när suget kommer och min tumregel så är att det inte ska vara det första eller sista jag äter samt att verkligen äta med måtta!
 
 
4. How about coffee break?
Since I only have 4 hours to eat what my body needs in a day, pastries and other sweet stuff aren’t really my first priority. But of course I sometimes crave something sweet and then I try to bake sugar free as often as possible. I have a whole category with lots of recipes dedicated to sugar free and healthy sweets. Of course I sometimes bake regular stuff too but then I try to not make it the first or last thing I eat and not to over eat as well.
 
5. Måltiden innan soluppgång – Suhoor
Innan solen går upp så är standard för mig att äta en skål yoghurt, några dadlar och en skiva bröd med lätt pålägg. Som sagt, det gäller att äta mat som kroppen inte behöver lägga massa energi på att bryta ned för den energin behöver du till annat haha.
 
 
5. The meal before sunrise – Suhoor
I always eat a bowl of yoghurt, some dates and a slice of bread with a light spreat before the sunrise. As said previously, one needs to eat food that the body doesn’t have to put a lot of energy in digesting because you will need that energy the rest of the day.
Prenumerera
Notis om
guest
1 Kommentar
äldsta
nyaste mest röstade
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Anonym
4 år sedan

Vilka bra tips, tack:)!

1
0
Vad tycker du? Lämna gärna en kommentar.x
()
x