Hälsosamma bounty-bars
Kokos har inte alltid varit så spännande i mina ögon eller för mina smaklökar men det har hänt något på senaste tiden. Kanske har jag smittats av kokos-trenden där kokos ska användas på hud, hår och såklart i magen också. Det verkar ju onekligen vara en råvara med mirakel-egenskaper. Hursomhelst så snubblade jag över ett recept på ett par super enkla, snabba och dessutom hälsosamma kokos-bars hos den grymt inspirerande bloggen Fixa Själv och vart bara tvungen att testa!
Smeten som den är påminner väldigt mycket om Bounty. Jag valde dock att lyxa till det lite med att doppa barsen i lite choklad vilket gjorde upplevelsen av de här barsen till en kopia av den populära kokoschokladen. Och som vanligt så är hälsosamt och nyttigt i min värld inte detsamma som kalorisnålt men däremot är dessa bars ett bättre alternativ för dig som försöker undvika vitt socker och gärna vill få i dig lite bra och mumsiga grejer på köpet.
 
Jag gjorde mina bars i en form med måtten 15x25 cm, vilket ger 6 stycken bars.
 
Ingredienser:
3 dl kokosflingor
1 dl flytande sötning (jag använde honung, för veganskt använd agavesirap)
4 msk kallpressad kokosolja
1 nypa äkta vaniljpulver
1 krm salt
 
ev 100 g mörk choklad
 
Gör såhär:
1. Blanda ihop alla ingredienserna i en bunke.
2. Klä en form med bakplåtspapper och tryck ut kokosmassan i den. Tryck gärna till och släta till med händerna eller en sked för att få det riktigt kompakt packat.
3. Låt formen stå i kylskåpet i minst 1 h. Massan ska ha stelnat helt och gå att skära i utan att den smular sig.
4. Skär upp i lika stora bars med en vass kniv.
5. Smält eventuellt mörk choklad i en microvågsugn eller över ett vattenbad. Låt svalna lite innan du doppar dina bars i chokladen.
 
Kan ätas direkt och förvaras bäst i kylskåp i ett par veckor.
Matklubbens Topplista mytasteswe.com