Nyttiga chokladbollar
Jag vet att många av er är i fullfärd med att leva upp till det klassiska nyårslöftet att äta nyttigare och skippa allt socker. Bloggar som min kan då i många fall bli "förbjudet område" men jag vill påminna er om alla nyttiga och sockerfria alternativ som ni hittar under kategorin nyttigt fika.
 
Ett recept som jag var förvånad över att jag inte lagt upp där, är denna klassiska variant av nyttiga chokladbollar som är helt fri från vitt socker, gluten och mjölkprodukter. Dessa läckra chokladbollar passar också perfekt för veganer!
Jag har bakat både chokladbollar med quinoa och chokladbollar med jordnötssmör, som båda är supermumsiga alternativ som passar perfekt att ha på språng som mellanmål i väskan. Men denna med dadlar är en favorit som jag bakat många gånger. Vilken är er favorit?
Det här receptet räcker till ca 15 stycken nyttiga chokladbollar.
 
Ingredienser:
15 mjuka, färska dadlar
2 dl naturella cashewnötter
0,5 dl kakaonibs (kan bytas ut mot 50 g finhackad mörk choklad, mint 70% kakaohalt)
2 msk kallt kaffe
2 msk kokosolja
2 msk kakao
 
kokosflingor till garnering
 
Gör såhär:
1. Mixa ihop alla ingredienser, förutom kokosflingorna, i en matberedare/mixer eller i en skål med stavmixer. Jag brukar inte köra smeten helt slät, utan tycker det blir gott med några bitar av cashewnötterna för lite tuggmotstånd i chokladbollarna.
2. Låt smeten stå i kylskåpet i ca 30 minuter innan du rullar dem till jämnstora bollar i valfri storlek.
4. Rulla chokladbollarna i kokosflingor och låt stå i kylskåpet minst 1 timme innan servering.
#1 - Hanna

De där chokladbollarna har jag gjort. De är ju så goda!

Matklubbens Topplista mytasteswe.com