Nyttiga chokladtryfflar på 3 ingredienser

I vanlig ordning så betyder måndag här på bloggen att jag bjuder på ett nytt recept på ett hälsosammare alternativ på fikabordet. De här chokladtryfflarna är så himla goda och helt fritt från socker och gluten. Dessutom så gör du dem superenkelt på bara 3 ynka ingredienser!!! Receptet ger 5 stora eller 10 små tryfflar.
 
Ingredienser:
100 g mörk choklad (minst 80% kakaohalt)
0,75 dl grekisk yoghurt
1 msk nötsmör (jag använde mandelsmör men jordnötssmör eller sesamsmör går såklart också bra)
 
ev. krossad mandel till garnering
 
Gör såhär:
1. Grovhacka chokladen och smält över vattenbad eller i micro.
2. Lägg alla ingredienser i en skål, inklusive den smälta chokladen och blanda till en jämn smet.
3. Ställ skålen i kylskåpet i ca 30 minuter eller tills smeten stelnat så pass i konsistensen att du kan forma den till bollar.
4. Rulla till bollar, garnera om du vill och servera direkt!
---
 
Ingredients:
100 g dark chocolate (at least 80% cocoa content)
1/4 cups Greek yogurt
1 tablespoon nut butter (I used almond butter but peanut or sesame butter is of course also good)

crushed almonds for garnish

Do this:
1. Roughly chop the chocolate and melt over a water bath or in the microwave.
2. Place all the ingredients in a bowl, including the melted chocolate and mix until smooth.
3. Set the bowl in the refrigerator for about 30 minutes or until the mixture has solidified to a consistency that you can shape it into balls.
4. Roll into balls, garnish if desired, and serve immediately!

Adams tårta ♥

En av mina vänners son fyllde 1 år den här veckan. Känns som att det bara var igår som han föddes! Tiden flyger verkligen och barn växer upp alldeles för fort känns det som.
 
Hursomhelst så blev denna tårta resultatet! Den fylldes med hallonmousse (recept här), lemon curd (recept här) och spacklades med vit chokladsmörkräm (recept här + 100 g avsvalnad smält choklad). Dripdown-effekten har jag gjort genom att smälta 100 g vit choklad med 50 g smör. När de svalnade blandade jag i en jätteliten klick pastafärg. Sen är det bara att hälla över tårtan och putta ut över kanterna.
 
Dekorerade gjorde jag med maränger, godis och frystorkade blåbär!

Nutella-brownie på 3 ingredienser

Det finns inget som är så härligt som ett riktigt läckert bakverk som skapas på bara ett fåtal ingredienser. En av mina favoriter är den här dödligt goda Nutella-brownien som du bara gör på tre ingredienser. Japp, du läste rätt! Tre ingredienser är allt som behöver blandas ihop och gräddas en kortis i ugnen för att kunna avnjuta den här goda brownien. Testa själv, vettja!
Ett tips är att låta den stå en timme i kylskåpet efer att den har gräddats för att få den där underbara fudge-känslan i brownien. En kula glass, lite chokladsås och frukt och bär passar perfekt att servera den tillsammans med. Receptet hittar ni i min video nedan!
 

Back to school/work: 5 enkla mellanmålstips!

Nu har många börjat skola och jobb igen vilket innebär långa dagar som kräver att koncentrationen är på topp. Den bästa medicinen för det är att hålla blodsockret i schack vilket man gör bäst med mellanmål. Är man på språng är det såklart en fördel att kunna ha med sig mellanmålet i väskan. Idag tänkte jag tipsa om 5 enkla mellanmålstips från mitt arkiv!
Sen en tid tillbaka så har jag verkligen fått upp ögonen för quinoafrön och de är supergoda att rosta och blir så gott tillsammans med choklad. De här bollarna gör du enkelt genom att bara mixa ihop alla ingredienser, toppa med mörk choklad och flingsalt. Sen är det bara att lägga i en burk och ha redo i väskan. Nyttigt och gott!
En annan quinoafavorit är de här mellanmålsbarsen och funkar precis lika bra som bollarna att ha redo i väskan när blodsockret har gett upp.
Smoothie är ett perfekt sätt att kombinera nytta och njutning! Bara att ha i sina favoritfrukter och bär tillsammans med en flytande bas (jag älskar apelsinjuice men yoghurt och liknande funkar också bra), mixa ihop, häll upp i ett glas med sugrör och sen är det bara att NJUTA!
De här energibollarna är ett alternativ till quinoabollarna om man inte gillar eller har quinoafrön hemma. De är lätta att göra, goda att äta och enkla att ha med sig. Perfekt mellanmål helt enkelt!
Ok, så jag tänkte att vi sparar det bästa till sist. Äpple tillsammans med jordnötssmör är en så hima god och otippad smakkombination. Det funkar också super att ha med sig. Bara att ta med sig två små burkar, en med jordnötssmör och en med äppelklyftor. Ska du äta det hemma är det roligt att servera det så som jag gjort på bilden och toppa med fler godsaker :)
Powered by Jasper Roberts - Blog